ПОКУПКИ ЧЕРЕЗ ІНТЕРНЕТ: ПОРАДИ ГОЛОВНОГО УПРАВЛІННЯ ДЕРЖПРОДСПОЖИВСЛУЖБИ В ХАРКІВСЬКІЙ ОБЛАСТІ

У зв’язку із численними зверненнями споживачів щодо порушень їх прав під час замовлень через інтернет сайти Головне управління Держпродспоживслужби в Харківській області повідомляє наступне.

Робити покупки через інтернет значно зручніше, бо такий вид торгівлі має низку переваг. Але й тут є свої ризики.

Необхідно завжди звертати увагу при покупці товарів через інтернет на відгуки споживачів, які вже користувались послугами цього інтернет магазину. Основною метою продавця є прагнення реалізувати свій товар. Аби привернути увагу споживачів та зацікавити своїм товаром в інтернеті, продавець створює сайт або сторінку в соцмережі. При цьому покупець не знає, хто є дійсним власником (продавцем) товару (зазвичай ця інформація на сайті відсутня). Зазначену інформацію споживач може отримати лише за наявності реальних контактних даних (адреса, телефон, вид господарської діяльності). Також за необхідності це дає змогу зв’язатися з продавцем, запросити додаткові документи, а вразі отримання неякісного товару або неповернення коштів надіслати на його адресу претензію, а за необхідності звернутися до суду. Адже якщо на сайті є лише номер телефону і назва сайту, то ви не зможете ні повернути товар, ні кошти, оскільки невідомо до кого звернутись з претензією щодо усунення порушень ваших прав, які регулюються Законом України «Про захист прав споживачів».

Також необхідно перед тим, як замовити товар, обов’язково дізнатися всю інформацію про продукцію. Якщо даних недостатньо на сайті, запитайте у продавця.

Ви маєте право вимагати у продавця наступну інформацію про товар:
– основні характеристики продукції: назва товару, номінальна кількість (масу, об’єм, розмір), умови використання; відомості про вміст шкідливих для здоров’я речовин, генетично модифікованих організмів, найменування та місцезнаходження виробника;

– дані про ціну (тариф), включаючи плату за доставку, та умови оплати;
– дату виготовлення;

– відомості про умови зберігання;

– гарантійні зобов’язання виробника (виконавця);

– строк придатності;

– строк доставки товару або надання послуги;

– сертифікат, якщо продукція підлягає обов’язковій сертифікації.

Також не забувайте вимагати гарантійний талон на товар. Адже протягом гарантійного строку виробник або продавець бере на себе зобов’язання з безоплатного ремонту або заміни відповідної продукції.

Актуально для техніки: перевірте документи на товар, вони мають бути з українським перекладом (інакше це може бути фальсіфікована продукція, гарантія на яку відсутня).

Разом з цим, в жодному разі не перераховуйте всю суму наперед! Здійснюйте оплату по факту отримання товару, після його огляду та перевірки. Якщо ви замовили доставку товару кур’єром, прослідкуйте, щоб він надав вам товарний чек з печаткою продавця, і за необхідності товарний талон та сертифікати на товар. Огляньте (протестуйте) доставлений товар. Переконайтеся, що до нього додаються всі чеки. Тільки після цього сплачуйте покупку. Якщо продавець таки вимагає сплату частини або всієї суми коштів, скористайтеся окремою кредитною карткою з обмеженою сумою коштів. У призначенні платежу обов’язково вкажіть за що і кому сплачуєте. Надішліть на електронну пошту продавця скан-копію платіжного документу і вимагайте від нього письмового, електронною поштою підтвердження отримання такої оплати.

Обов’язково зберігайте всі документи, що підтверджують зв’язок із продавцем та факт оплати товару. Це може бути електронне листування, скріншот сторінки сайту з обраним вами товаром, доказ оплати (електронна квитанція).

Крім того, покупець має право розірвати укладений через інтернет договір і повернути товар протягом 14-ти днів з моменту одержання товару. Після закінчення цього терміну повернення можливе тільки за гарантією. Це правило поширюється на непродовольчі товари належної якості за умови, що вони не використовувалися і зберегли товарний вигляд, споживчі властивості та ярлики. Також у покупця має бути наявний розрахунковий документ (чек).

Законодавство передбачає можливість заміни продавцем товару за його відсутності іншим. Про це покупця повинні повідомити перед укладенням договору.

Продавець може замінити товар тільки тоді, коли одночасно виконуються три умови:

  • інший товар відповідає меті використання замовленого;
  • має таку ж або кращу якість;
  • його ціна не перевищує ціни замовленого товару.

Покупець, реалізуючи своє право на обмін (повернення) товару, придбаного через інтернет, повинен надіслати на адресу продавця Претензію-повідомлення з описом вкладеного у посилку (в межах 14 днів). Складність у повернені товару може виникати через цілісність його коробки (упаковки). Доволі часто можна зустріти таку умову, що товар повинен бути повністю укомплектований, а цілісність упаковки має відповідати тій, яка була на момент продажу. Проте, як тоді можна перевірити якість товару, якщо спочатку його потрібно розпакувати? Зверніть увагу на те, що ви маєте право на ознайомлення зі змістом посилки. Проте слід враховувати, що товар при поверненні (обміні) має бути у повній його комплектації, інакше це зробити набагато складніше.

Будьте пильними і не робите покупки в Інтернеті без перевірки відповідної інформації.